Baneopdatering maj 2026

22. maj, 2026

Baneopdatering maj 2026 – Nyt fra Greenkeeperne

Kære medlemmer,

Efter en længere periode med køligt vejr er vi nu gået direkte over i yderst tørre forhold, hvilket sætter sit præg på banen. Vi får flere spørgsmål om hvorfor bl.a. fairways ser tørre ud, og nedenfor kommer hermed indsigt i forholdene så vores medlemmer forstår, hvorfor der ikke er grønnere på banen end der er lige nu.

Siden 1. april har vi fået ca. 25 mm regn, hvilket svarer til blot en tredjedel af den normale nedbørsmængde for perioden. Til sammenligning fik vi i tørkeåret 2018 hele 56 mm i samme periode. Samtidig har fordampningen – også kaldet ET (evapotranspiration) – allerede været oppe på omkring 85 mm, hvilket betyder i praksis, at banen lige nu mister mere vand, end der kommer ned fra himlen.
ET er et mål for, hvor meget vand der forsvinder fra jorden og græsset gennem fordampning, og dermed påvirker planternes naturlige vandforbrug. Samtidigt ligger tørkeindekset lige nu på 8.5, hvilket understreger, hvor usædvanligt tørre forholdene er for årstiden.

Vores greenkeepere vander intensivt og gør alt, hvad vi kan for at holde banen i bedst mulig stand, men banernes udtryk vil altid afspejle vejret og de forhold, naturen giver os. Indtil nu har vi anvendt ca. 20.000 m³ vand til vanding, hvilket svarer til omkring en femtedel af den samlede vandmængde, vi har til rådighed. For at sætte mængden i perspektiv svarer 20.000 m³ vand til cirka 20 millioner liter vand – eller omtrent 8 olympiske svømmebassiner.

Vores vandingsstrategi er derfor lige nu, at vi skal sikre at have tilstrækkelige ressourcer resten af sæsonen, uden at kvaliteten går mærkbart tilbage. Vi er nødt til at kalkulere med, at tørken kan fortsætte gennem længere periode, og derfor arbejder vi målrettet og prioriteret med vandingen. Det betyder, at vi fokuserer på at holde græsset sundt og spillefladerne levende fremfor at skabe en helt grøn bane overalt.

Vores greenkeeperteam har benyttet perioden til at gøre alle nødvendige forberedelser, der bl.a. indbefatter:

  • Alt er eftersået og klar til når spiringen for alvor begynder
  • Anden omgang gødning er lagt ud på fairways, så væksten kan tage fart når kombinationen af vand fra himlen, vand fra sprinklere og varmen kommer i det optimale vindue.

Teamet arbejder fokuseret hver dag på at holde banerne så stærk og sund som muligt, under de nuværende forhold. Heldigvis ser vi daglige forbedringer på banerne, hvor bl.a. vinterens skader gradvist er ved at forsvinde, og græsset reagerer positivt på både plejen og de stigende temperaturer. Selvom tørken udfordrer os, bevæger udviklingen sig fortsat i den rigtige retning. Dette betyder også at…

Græstee på rangen åbner tirsdag

Fra tirsdag d. 26. maj åbner græstee på rangen. Regler vil være ligesom sidste år, hvor der er mulighed for at slå fra både måtter og græs hver dag. Hold øje med skilte og info i medlemsapp. Download appen her

Mandag til onsdag: Græs på nedre tee. Måtter på øvre tee, tættest på klubhuset.
Torsdag til søndag: Græs på øvre tee tættest klubhuset. Måtter på nedre tee.

Vores forventning for den kommende periode er lidt hjælp fra vejret, så vi kan løfte kvaliteten yderligere og bringe banen tættere på det niveau, vi alle ønsker og er vant til.

Håber at ovenstående giver en bedre indsigt og forståelse for forholdene på banen netop nu.

Vi ønsker vores medlemmer en rigtig god højsæson.

Med venlig hilsen
Greenkeeperne