Kunst på The Scandinavian

I foråret 2018 lancerer The Scandinavian et udvalg af moderne kunstværker, der vises i klubhuset og på de omkringliggende arealer. Programmet for udstillingen af samtidskunst på The Scandinavian består af mødet mellem international kunst, kendt dansk arkitektur og fritidssport, hvilket giver den besøgende en ny oplevelse af kultur og natur.

Det kuratoriske tema for udstillingen er den menneskelige figur, som udforskes figurativt såvel som konceptuelt af de udvalgte kunstnere. I mange tilfælde bruges den menneskelige figur som et tematisk springbræt, hvorfra man kan undersøge mere eksistentielle spørgsmål omkring psykologi, ytringsfrihed samt menneskets historie og civilisation. De udvalgte værker er forskelligartede og imponerende i deres materiale, proces og stil, og demonstrerer dermed den rige mangfoldighed i skulpturel praksis i dag. Sammen udfordrer kunstværkerne på The Scandinavian den besøgende til at udvide måden, hvorpå han eller hun opfatter skulpturens medie, og hvordan dens materialitet kan formidle rigdommen og kompleksiteten i menneskets form og ånd.

Ugo Rondinone, The Thoughtful (2015)
Blåsten og rustfrit stål
653 x 198 x 94 cm

OM KUNSTNEREN

Ugo Rondinone (født 1964) er en schweizisk-født kunstner, som arbejder med en række forskellige medier. Han bor og arbejder i New York. Rondinones virkefelt spænder over skulptur, malerier, installation og film, og henter inspiration fra naturen, spiritualitet og hverdagen til at skabe legende værker, der slører grænsen mellem fiktion og virkelighed.

OM VÆRKET

Beliggende i dette udendørs naturområde synes The Thoughtful at dukke op fra primitive tider, som om det var gravet op fra en forgangen, forhistorisk tid. Dets forhistoriske udseende forstærkes yderligere af stenenes naturlige finish, der groft og minimalistisk er hakket væk for at afsløre stenens erosion gennem tid og elementer. Dette samtidskunstværk efterligner Stonehenges opbygning – et monument skabt af de første mennesker; her genopfundet af nutidens menneske. Blåstenen, brugt af Rondinone, påpeger ligeledes skulpturens oprindelse, der naturligt er dannet af sandformede mineraler for 350 millioner år siden. The Thoughtful genspejler menneskets historie i sin forhistoriske, fysiske tilstand, såvel som skabelsens og ambitionens menneskelige ånd.

Ugo Rondinone, nude (xxxxxxxx) (2011)
Voks og jordpigmenter
77 × 128 × 59 cm

OM VÆRKET

Rondinones mannequin-lignende nude (xxxxxxxx) er en moderne forarbejdning af den kanoniske, kvindelige nøgenmodel – et af de mest varige og tidløse emner i den vestlige kunsthistorie. Den kvindelige nøgenmodel bringer fortid og nutid sammen og refererer til århundreder af kunstnerisk tradition, som går forud for den. Rondinone genbruger temaet ved hjælp af kroppen som et middel til at udtrykke sine ideer om menneskelig selviagttaglese, sindstilstand og følelse. Ved at bruge figurationen – hvilket gør figuren livagtig – inviterer Rondinone os til at genkende os selv i figuren. I stedet for at præsentere sin nøgenmodel som opstillet og forførende, er figuren i stedet vist i en passiv stilling i refleksion og hvile. Hovedet ligger eftertænksomt og afventende på armen, som var skulpturen faldet i søvn. Der er en ro i værket, som om selve tiden for en stund er blevet ophævet. Seeren kan identificere figuren, som – på trods af at være fremstillet af voks – udviser en bemærkelsesværdig menneskelighed og realisme.

Ai Weiwei, Standing Figure (2016)
Marmor
188 × 80 × 58 cm

OM KUNSTNEREN
Ai Weiwei (født 1957) er en af ​​de mest kendte og eftertragtede kunstnere på den kinesiske nutidskunstscene. Som aktivist bruger han sit kunst- og filmarbejde til at skabe opmærksom omkring overtrædelser af menneskerettigheder og øge bevidstheden om sociale, kulturelle og politiske problemstillinger i sit hjemland og i resten af verden.

OM VÆRKET
Standing Figure blev skabt i forbindelse med Ais rejse til Grækenland, hvor han smeltede billedsproget fra den antikke, græske kultur sammen med sin egen kunstneriske praksis. Værkets kantede fremtoning efterligner figurerne fra den antikke kykladiske tid i Grækenland. Ai tager således udgangspunkt i den græske kulturs ikon og personificerer det: figurens arme, som traditionelt krydses på brystet, er her udstrakte med hænderne ud til hver sin side. Denne kropsholdning refererer visuelt til en af ​​Ais herostratisk berømte fotografiske serier, Dropping a Han Dynasty Urn. I denne serie sås kunstneren velvilligt i færd med destruere en antik, kinesisk urne, hvilket skulle referere til den forsætlige ødelæggelse af Kinas antikke kunstobjekter under Maotidens Kulturrevolution. Ved at referere til den kinesiske Kulturrevolution samt til antikke, græske artefakter, bliver Standing Figure en allegori på både ødelæggelsen og bevarelsen af den nationale arv. Ved at forbinde menneskelige figurer fra fortiden og nutiden afspejler Ais Standing Figure både det nutidige Kina og Grækenland samt disses identifikation med deres fortid og forskellige relationer til deres historie.

Sterling Ruby
RED R.I.P (2011)
Glasfiber og Formica piedestal
Dråbe: 213,4 x 48,3 x 48,3 cm
Sokkel: 91,4 x 86,4 x 86,4 cm

OM KUNSTNEREN
Sterling Ruby (født 1972) er en amerikansk kunstner, der arbejder med en bred vifte af medier, herunder keramik, maleri, tegning, collage, skulptur og video. Rubys arbejde gør ofte brug af et minimalistisk billedsprog til at gengive menneskelige psykologiske tilstande. Hans inspiration spænder fra graffiti og bandekultur til hip-hop, punk, vold og amerikansk kultur.

OM VÆRKET

Blandt de figurative skulpturer, der vises på The Scandinavian, udstiller Sterling Ruby et konceptuelt værk, der formidler anderledes ideer om menneskeheden. RED R.I.P præsenterer os for en dråbe skarlagenrødt blod, som tilsyneladende er blevet fanget og fastfrosset til evig tid. Blod bærer i sig konnotationer til livet og døden – det er vores kroppes materialitet og livslinjen, der pumper i vores hjerter. At komprimere menneskets fysiske karakter ned til dette ene symbol udtrykker en universel påstand om vores fælles tilstand: på trods af vores forskelle, bløder vi alle rødt. Under dråben er Formica-sokkelen blevet ’tagget’ af Ruby med titlen RED.R.I.P. ’Tagging’ er en almindelig praksis i Rubys arbejde, der henter inspiration fra bandekultur og gadegraffiti i Los Angeles. Dette arbejde blev skabt på et tidspunkt, hvor Ruby ligeledes undersøgte de psykologiske, følelsesmæssige og fysiske påvirkninger af isolation og tilværelsen inden for Supermax-fængslernes mure. Denne skamfering bliver således et indeks for kunstnerens psykologi; er han fange eller kunstner? Værket RED R.I.P symboliserer herved både menneskekroppen og den menneskelige tilstand, komprimeret ned til en dråbe blod og ord på en væg; et billede af fangenskab både fysisk og psykisk.

Sherrie Levine, Pink Skull (2011)
Støbt glas
13,97 x 17,78 x 11,43 cm

OM KUNSTNEREN
Sherrie Levine (født 1947) er en amerikansk fotograf, maler og konceptuel kunstner. Hun er bedst kendt for sine gengivelser af andre kunstneres værker, en proces bedre kendt som ’appropriationskunst’, hvor kunstneren låner fra eller gengiver eksisterende billeder for at sætte spørgsmålstegn ved kunstnerisk autenticitet, gentagelse og betydningen af originalitet.

OM VÆRKET
Menneskekranier har været en fast del af Sherrie Levins kunstneriske repertoire siden 2000’erne. Ved at udstille kraniet i en klassisk glasvitrine, transformerer Levine kraniet fra at være et symbol på død til et blankt, pastel-pink objekt for begær og rødmende femininitet. Kraniet har som et symbol på dødelighed været et berømt motiv, brugt af utallige kunstnere i stilleben- og vanitasmalerier op gennem europæisk kunsthistorie. Kraniet er dermed i sig selv en påmindelse om originalitetens umulighed. En af de mest almindelige implementeringer af kraniet som symbol i middelalderen var at skildre en figur med kraniet i sin hånd, hvilket påpegede den åndelige praksis i at overveje døden. I modsætning til denne praksis, er Levines Pink Skull afskåret fra menneskelig interaktion i den aflukkede glasvitrine. Levine låner ikke kun kraniets ikonografi i sit værk, men ligeledes dets præsentationsform. Hermed synes Levine at spørge, om værkets traditionsbundne præsentation formår at gøre det autentisk.

OM VÆRKET

Untitled er et typisk eksempel på Wests flydende, dynamiske skulpturer – en fræk krølle i lyserød, lakeret harpiks, der ligner en stor wienerpølse. Wests skulpturelle værker er ofte ironiske og udspekulerede i deres legesyge regnbuenuancer. De associationer vi gør os i mødet med den abstrakte skulptur, er væsentlige, da Wests arbejde typisk understøttes af ideer om underbevidstheden, psykoanalyse og filosofi. Farven lyserød dukker gentagne gange op i Wests arbejde, foretrukket på grund af sine freudianske associationer til kroppen. Værket Untitled er særligt en hyldest til Wests fascination af filosoffen Ludwig Wittgenstein, hvis ideer om tilfældighed og teorier om sprogets meningsløshed inspirerede store dele af Wests arbejde. Skulpturen ligner en nedskrevet krusedulle, støbt i et tredimensionelt bånd i rummet. I den forstand repræsenterer den abstrakte skulptur skiftevis kroppen, sindet og udtrykket.

Websitet bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på websitet og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på websitet accepterer du websitets brug af cookies.Læs mere her

OK