Kunst på The Scandinavian

Strange Lands

 

Som medstifter af The Scandinavian Golf Club er jeg meget stolt af det, vi har skabt. Vores mangesidede destination for sport, fritid og god mad har nu åbnet sine døre for moderne kunst. Jeg har en stor passion for kunst, for den måde det kan provokere eftertanke, og aktivere vores fantasi. Jeg mener, at kunst kan stille afgørende spørgsmål om den menneskelige natur og kan inspirere os til at handle for at forbedre de samfund, vi lever i. Med dette i tankerne har jeg opbygget en samling af moderne kunst, som jeg vil dele med The Scandinavian’s medlemmer, ved at udstille værker af fremragende internationale kunstnere i og omkring klubhuset.

Torben Wind

 

af Michael Frahm, inspektør

Fra multi-farvede klipper, glasfiber og marmor til gyldent bambus og glitrende LED-lys, viser kunstværkerne på The Scandinavian den ekstraordinære materielle bredde af moderne praksis. Inden for sit naturlige lys og generøse rum, er The Scandinavian nu et sted for kultur, meditation og uddannelse. Vi byder velkommen til at introducere nye publikum til fænomenal moderne kunst og introducere denne nye facet til The Scandinavian.

Temaet Strange Lands bringer en række berømte kunstnere sammen, der ser på naturen, deres omgivelser og historien for at genskabe den verden de lever i. Selvom de er forskellige i deres medier og fremtoninger, taler kunstværkerne med et fælles ønske om at forestille verden der er mere poetisk, at indgå et ægteskab imellem fortid med nutiden, og at skabe en bro imellem det virkelige og det imaginære. Nogle kunstnere tager inspiration fra naturens former og motiver; andre ser på kulturarv og menneskeskabte historier, som de skyder ind i nutiden. Nogle ser på vores moderne byer og bykulturer, imens andre værker bliver tidskapsler, og fremkalder kunsten fra tidligere civilisationer og arkaiske tider. Nogle forestiller sig de mere stille, fremmede rum i vores nutidige samfund, de afgrænsede områder, udkanten, de steder, ingen kan lide at se og stiller dem op på en sokkel. Strange Lands er vores verden, men fordrejet. Strange Lands er uhyggelig. Mellem utopi og dystopi er Strange Lands menneskelig tid og mennesker, genskabt, og gjort mærkelige. The Scandinavian i sig selv, en bygning gemt væk i det danske landskab, bliver en svævende verden: straks et produkt af virkelighed og fantasi; et fartøj til virkelighedsflugt.

 

UGO RONDINONE

STERLING RUBY

AI WEIWEI

LAWRENCE WEINER

FRANZ WEST

YOSHITOMO NARA

Foto: David Stjernholm

UGO RONDINONE

the thoughtful (den betænksomme)

Bluestone og rustfrit stål

med beton piedestal

653 x 198 x 94 cm

Udført i 2015

 

OM  KUNSTNEREN

Ugo Rondinone (født i 1964) er en schweizisk-født medieartist, der bor og arbejder i New York. Hans praksis spænder over skulptur, maleri, installation og film, og får inspiration fra natur, åndelighed og hverdagen til at skabe legendariske værker, der slører grænsen imellem fiktion og virkelighed.

 

OM KUNSTVÆRKET

Ligesom Yoshitomo Nara’s Miss Forest/Thinker, er denne skulptur et antropomorf væsen, der forbinder naturen med tankegang og eftertanke. the thoughtful (den betænksomme) er fremstillet af tunge stablede kampesten, er en mild kæmpe, der er enkel, grov og reflekterende. Beliggende i dette udendørs naturområde synes den betænksomme at dukke frem fra primitive tider, som om udgravet fra en tidligere præhistorisk tid. Dette moderne kunstværk efterligner Stonehenge; et monument af de første mænd, genskabt af en mand i dag. Dets primale udseende forstærkes yderligere af stenens naturlige efterbehandling, der er grov, og minimalt tilhugget for at afsløre stenens nedbrydning af tiden og elementerne. Den blåsten, der anvendes af Rondinone, er naturligt dannet af sandformede mineraler fra 350 millioner år siden. På denne måde skaber Rondinone en tilsyneladende gammel skulptur splinterny, et nedslidt kolossus, der genskaber menneskehedens historie, og kunst og ritualhistorie som en tidskapsel i en anden verden.

AI WEIWEI

Standing Figure

Marmor

188 × 80 × 58 cm 

Udført i 2016

 

OM  KUNSTNEREN

Ai Weiwei (født 1957) er en af de mest kendte kunstnere, der kommer fra det moderne Kina. Som aktivist bruger han sit kunst- og filmarbejde til at rette opmærksom på krænkelser af menneskerettighederne og øge bevidstheden om sociale, kulturelle og politiske spørgsmål i sit hjemland og derudover.

 

OM KUNSTVÆRKET

Med sit spor fra kulturhistorier blev Standing Figure skabt som reaktion på Ai’s tid i Grækenland. Skulpturen sikrer billeddannelse fra den antikke græske kultur med kunstnerens egen praksis: vinkelelementer på Standing Figure efterligner dem af figurerne fra den antikke cykladiske periode i Grækenland, men figurens traditionelt krydsede arme er her udstrakte, med hænder fra hinanden. Denne holdning refererer visuelt til en af Ai’s berygtede fotografiske serier. Dropping a Han Dynasty Urn (tab af en urne fra Han-dynastiet), der viser, at han med vilje at lader en gammel urne glide ud af sine hænder og blive knust ved hans fødder, hvilket fremhæver den forsætlige ødelæggelse af Kinas antikke objekter under kulturrevolutionen. Ved at citere den kinesiske kulturrevolution samt gamle græske artefakter bliver Standing Figure en allegorie for ødelæggelse og bevarelse af national arv. Ved at forbinde menneskelige figurer fra fortid og nutid afspejler Ais Standing Figure både det nutidige Kina og Grækenland, deres identifikation til deres fortid og deres forskellige historier.

 

 

S T E R L I N G  R U B Y

RED R.I.P.

Fiberglas og Formica piedestal

304.8 x 134.7 x  134.7 cm

Udført i 2011

 

O M  K U N S T N E R E N

Sterling Ruby (født 1972) er en amerikansk kunstner, der arbejder i en bred vifte af medier, herunder keramik, maleri, tegning, collage, skulptur og video. Rubys arbejde bruger ofte Minimalismens sprog til at repræsentere menneskelige psykologiske tilstande. Hans påvirkninger spænder fra graffiti og urbane bander til hip-hop, punk, vold og amerikansk kultur.

 

O M  K U N S T V Æ R K E T

RED R.I.P. præsenterer os med en dråbe skarlagen blod, som tilsyneladende er blevet taget og frosset ned for evigt. Blod har konnotationer af liv, død og vold, kroppens væsentlighed, vores livslinje pumpet igennem vores hjerter. Dråbens størrelse, skematiske form og perfekte skinnende rød farve giver den en hyper-ægte tegneserieagtig kvalitet. Under dråben er Formica-sokklen blevet “mærket” af Ruby med titlen RED R.I.P. Tagging er en almindelig praksis i Rubys arbejde, der har indflydelse fra bandekultur og graffiti i Los Angeles. defiantHandlingen med vandalisering er fyldt med socio-kulturel konnotation, en trodsig handling af selvmarginalisering, samtidig med, at det er underkulturelt. Graffere, med deres tilknytninger til bandekultur, besætter et interessant “outsider” socialt rum med egne systemer af hierarki, territorium og regeringsførelse. Som en del af et arbejde, der ser på amerikanske Supermax-fængsler, giver dette værk af Ruby os en stiliseret skildring af en underjordisk verden fjernet fra den normale sociale orden; et mærkeligt land i sin rolige eksistens lige under samfundets overflade.

FRANZ WEST

Untitled

Epoxyharpiks og lak

215 x 622 x 140 cm

Udført i 2009

 

OM  KUNSTNEREN

Franz West (1947 – 2012) var en østrigsk kunstner, der arbejdede med collager og skulpturer. West tilhørte en generation af kunstnere påvirket af Actionist og Performance Art fra 1960’erne og 70’erne, som brugte genstande til at udfordre det normalt passive forhold imellem kunst og beskuer. Han skabte lystfarvede, taktile værker, der skulle røres ved, holdes, manipuleres. Hans dynamiske arbejde brobandt kløften imellem udførelse og skulptur.

 

OM KUNSTVÆRKET

Untitled er typisk for West’s dybe, dynamiske skulptur, en uhyggelig krølning af lyserød lakeret harpiks som en stor wienerpølse. West’s skulpturelle værker er ofte en smule tunge-i-kinden, i regnfulde regnbuefarver: de foreninger, vores tanker skaber med den abstrakte skulptur er vigtige, da West’s arbejde er underbygget af underbevidsthed, psykoanalyse og filosofi. Farven pink går igen i West’s arbejde, begunstiget for sine freudianske konnotationer til kroppen. Dette værk er især en hyldest til West’s fascination med filosoffen Ludwig Wittgenstein, hvis ideer om tilfældighed og teorier om sprogets meningsløse inspirerede West’s arbejde. Skulpturen synes at være en skriftlig skrible, støbt ind i et tredimensionelt bånd i rummet. West tager de underlige abstraktioner i vores sind og underbevidsthed, og gør dem til et fysisk objekt, en tankegang.

 

UGO RONDINONE

hvid grøn sølv blå sort bjerg

Malet sten, rustfrit stål piedestal

209 x 74 x 45 cm

Udført i 2017

 

UGO  RONDINONE

sort blå gul grøn bjerg

Malet sten, rustfrit stål piedestal

172 x 53 x 42 cm

Udført i 2015

 

OM  KUNSTNEREN

Ugo Rondinone (født i 1964) er en schweizisk-født medieartist, der bor og arbejder i New York. Hans praksis spænder over skulptur, maleri, installation og film, og får inspiration fra natur, åndelighed og hverdagen til at skabe legendariske værker, der slører grænsen imellem fiktion og virkelighed.

 

OM  KUNSTVÆRKERNE

Ugo Rondinones arbejde tager ofte inspiration fra natur og ritualer, som Rondinone genskaber i henhold til hans farvestrålende og lunefulde syn. Hans bjergskulpturer består af tunge, grove klipper stablet lodret på betonplinter. Inspireret af naturligt forekommende Hoodoos (spirer eller pyramider af sten) og balancerende klippeformationer, undergraver Rondinone deres geologiske form ved at belægge individuelle sten med sine signatur virulente, unaturlige farver. Værkerne ser ud til at udbryde af et tegneserielandskab; en naturlig verden der er blevet til Pop. De stablede sten fremstår klart imellem monumentalitet og sammenbrud, delikate Day-Glo-totemmer der udfordrer tyngdekraften i deres balancerende formationer; ligevægtige og jordbundne. Ligesom Yoshitomo Nara (også tilgængelig på The Scandinavian), omdanner Rondinone elementer af landskab til en anden verdensklasse, der skinner imellem virkelighed og surrealitet imellem det jordiske og det imaginære.

AI WEIWEI

Yu Yi

Bambus, LED-pærer

155 x 1200 x 400 cm

Udført i 2015

 

OM  KUNSTNEREN

Ai Weiwei (født 1957) er en af de mest kendte kunstnere, der kommer fra det moderne Kina. Som aktivist bruger han sit kunst- og filmarbejde til at rette opmærksom på krænkelser af menneskerettighederne og øge bevidstheden om sociale, kulturelle og politiske spørgsmål i sit hjemland og derudover.

 

OM  KUNSTVÆRKERNE

Yu Yi forbinder Kina fra fortiden med Kina i dag – to næsten fremmedgjorte og til tider uforsonlige kulturer siden massens industrialisering i de sidste årtier. Formen på figuren er inspireret af de ceremonielle begravelsesdragter, hvor kongelige medlemmer i Han-dynastiet Kina (206 f.Kr. – 220 e.Kr.) blev begravet. Fremstillet af vævet bambus, dets materiale er forbundet med dyd og ses som et symbol på traditionelle kinesiske værdier. For Yu Yi væver Ai bambusset ved hjælp af gamle dragefremstillingsteknikker, en nik til figurens tilsyneladende “flugt”.

 

Titlen er Mandarin til den gamle begravelsesdragt, men kan også betegne ‘ønsket om at se med friske øjne’, at føle ting så kraftfuldt som da man var yngre – før forventninger, før hukommelse, før ord. Ai synes at henvise til det traditionelle og gamle Kina som en tid for uskyld og renhed. Ai forbinder også landets historie med dets nutidige tilstand. Kolossal og svævende ned over beskueren, kunne Yu Yi ses som en superhelt, der refererer til nutidens Kinas status som en økonomisk og industriel supermagt, fysisk og metaforisk bygget af landets tradition og historie.

 

UGO RONDINONE

wind moon

Støbt aluminium, hvid emalje

600 x 520 x 460 cm

Udført i 2011

 

OM  KUNSTNEREN

Ugo Rondinone (født i 1964) er en schweizisk-født medieartist, der bor og arbejder i New York. Hans praksis spænder over skulptur, maleri, installation og film, og får inspiration fra natur, åndelighed og hverdagen til at skabe legendariske værker, der slører grænsen imellem fiktion og virkelighed.

 

OM KUNSTVÆRKET

wind moon er en spektral, knoglehvid aluminiumskulptur, støbt af Rondinone fra et 2000-år gammelt oliventræ i det sydlige Italien. Spændingerne mellem virkelighed og surrealitet, poesi og industri, naturalisme og kunstværker er altid til stede i Rondinones værker, og wind moon søger at forene disse riger; industriel i sin væsentlighed, naturlig i sit emne og overjordisk i sin spøgelsesmalede, emaljerede farve. Rondinone genopfinder verden poetisk, og får træer til at befolke et drømmelandskab. Placeret udendørs iblandt ægte natur på The Scandinavian, dette værk – et aluminiumtræ støbt fra et ægte – rejser spørgsmål om begreber om tid og fordrivelse, og om forholdet imellem naturlige og kunstige miljøer. De støbte, krogede grene og vridende stamme, forvitret af 2.000 år, transporterer beskueren tilbage til en mere arkaisk tid af jordens rituelle og hedenske tilbedelse af stjernerne, da mennesket var forbundet med naturen og styret af jordens cyklusser, frem for at forsøge at bekæmpe og overvinde dem. wind moon er en slags portal, en tidsrejsende i en aluminiumskal, der fremkalder tidligere samfund og imaginære verdener.

LAWRENCE WEINER

WITHIN A REALM OF DISTANCE

KAT.1110

Sprog + materialerne henvist til

58.8  x 664 cm

Udført i 2015

 

OM  KUNSTNEREN

Den amerikanske kunstner Lawrence Weiner (født 1942) er en af de vigtigste kunstner indenfor konceptuel kunst siden 1960’erne. Han arbejder med tekst og ord, der altid produceres i en signatur skrifttype og lyse farver. Hans tekst kan vises overalt, f.eks. på vægge, gulve, sider af offentlige bygninger, broer og busser og kan gengives i enhver størrelse og materiale eller eksisterer simpelthen som ord uden at blive “produceret” til

en installation. Dette er nøglen til konceptuel kunst: ideen er kunstværket, snarere end det fysiske objekt.

 

OM KUNSTVÆRKET

Weiner udforsker det poetiske sprog og grafiske muligheder.

Hans kunstværker kombinerer den æstetiske udformning af breve med betydningen af ord. Meningen med arbejdet er bestemt mystisk: udsagn WITHIN A REALM OF DISTANCE (indenfor et univers af afstand) ligner et paradoks, som betegner noget, der både er tæt og langt. Værket blev oprindeligt skabt til en udstilling på 1700-tals herregård, Blenheim Palace i Oxfordshire, England. Weiner var inspireret af den store størrelse og historien om slottet, der får det til at virke fjernt, selv når du står foran det, som en drøm. Dette arbejde ved Weiner også vækker den skandinaviske udstilling tema Strange Lands (underligt lander) – noget, der føles velkendt, men også fjernt og fremmed. I WITHIN A REALM OF DISTANCE kunne være en metafor for golf club, som ligger i udkanten af det travle København men synes at bryde ud af det blå, fra træerne og bakkerne, som forestillede et sted eller fremmed land, et lukket mikrokosmos af virkelighedsflugt.

YOSHITOMO NARA

Miss Forest / Thinker

Urethan på bronze

500 x 140 x 159 cm

Udført i 2016

 

OM  KUNSTNEREN

Yoshitomo Nara (født 1959) er en japansk kunstner, der er bedst kendt for sine gådefulde skildringer af barnlige figurer. Hans stil kombinerer todimensionaliteten af det traditionelle japanske maleri med billeder af den vestlige folkekultur samt japanske underkulturer som manga, anime og illustration.

 

OM KUNSTVÆRKET

Nara’s ønske om at arbejde med bronze, begyndte kort efter det store jordskælv i det østlige japan i 2011, det kraftigste jordskælv nogensinde registreret i Japan, der udløste en katastrofe på Fukushima-atomkraftværket. Denne tragedie katalyserede en drejning i Nara’s arbejde, til mere kontemplative, eksistentielle temaer. I denne skulptur ser vi Nara artikulere et forhold imellem den naturlige verden og vores indre sind. For Miss Forest/Thinker, tager Nara fyrretræet som et symbol på vækst, styrke og kontemplation, som han personificerer i en kvinde; hun er en skovguddommelighed eller et højere væsen. Denne rolige kolossus er en af Nara’s “skovånder”, transcendente væsener, der forbinder menneske og natur, fremstillet af stærk og holdbart bronze, der er i stand til at modstå tid og naturkatastrofer; symboler for liv og håb. Dyb og føjelig, sød og dæmpet, dette monumentale og mytiske væsen inviterer os til at deltage i sin meditative tilstand. Ligesom grenene på et nåletræ, synes Miss Forest’s koniske hår at vokse opad for evigt, og nå ud over grænserne for kropsbundet tanke, til et højere område af åndelig refleksion.

Websitet bruger cookies for at forbedre din oplevelse, vurdere brugen af de enkelte elementer på websitet og til at støtte markedsføringen af vores services. Ved at klikke videre på websitet accepterer du websitets brug af cookies.Læs mere her

OK